GA4-funksjonene du må ha kontroll på
Google Analytics 4 (GA4) er et godt verktøy for dataanalyse og innsikt i web- og appadferd. Men før du tar i bruk alle deler av GA4 er det viktig at du forstår personvernkonsekvensene for visse funksjoner i Google Analytics. Ved å bruke innstillingene i GA4 klokt så vil ikke det bare hjelpe deg med å sørge for at bruken er lovlig, men det vil også styrke din datastrategi.
Innstillinger for datadeling
I Google Analytics er det flere måter du kan dele data med Google på. Under “Kontoinnstillinger” er det en seksjon kalt “Datalagingsinnstillinger”. Her kan du velge å dele data med Google for følgende formål:
- Google produkter og tjenester
- Modelleringsbidrag og forretningsinnsikt
- Teknisk støtte
- Kontospesialister
Av disse delingsmekanismene bør du være spesielt forsiktig med å dele data for “Google produkter og tjenester”-formålet. Dette alternativet deler alle dine Google Analytics-data med Google under nye vilkår, såkalte controller-controller vilkår. Dette betyr at data delt under disse vilkårene blir Googles data. Les videre for å forstå mer. Noen funksjoner er kun tilgjengelige hvis du deler data med Google. For eksempel er utvidet demografisk og interesserapportering fra Google Signals bare tilgjengelig hvis du også aktiverer datadeling med Google. Hvis dette ikke er nyttig for deg, bør du ikke dele data med Google.
Google Signals
Dersom du aktiverer Google Signals vil Google knytte dataene som samler inn fra nettstedet og/eller appene dine med Google-informasjon fra innloggede Google-brukere. Dette betyr at Google vet at person X gjorde handling Y på nettstedet og/eller appene dine. Fordelen du får fra dette er innsikt i hvordan brukerne dine samhandler med innholdet ditt på tvers av flere enheter. Denne funksjonen gjør det også mulig å bruke mer avanserte annonsefunksjoner, som målgrupper for remarketing basert på adferd på tvers av eneheter samt demografi.
Google Ads-kobling
Å koble Google Analytics-kontoen din til Google Ads gjør det lettere å jobbe og lykkes med annonsering gjennom Google Ads. Du kan enkelt importere målgrupper og konverteringer fra Google Analytics til Google Ads. Og datadelingen går begge veier, så data i Google Analytics blir også beriket med data fra Google Ads. Dette er praktisk fordi det gjør analysen av resultatene fra Google Ads-kampanjene dine enklere
Potensielle problemer med å dele Google Analytics-data med Google
Google gjør det veldig enkelt å dele data med Google og koble GA4 sammen med andre Google-produkter. For deg som markedsfører eller bedriftseier, har det mange fordeler, men det kommer også med en kostnad. Du betaler med dataene dine. Fordi de fleste produktkoblinger og datadelinger deler data med Google under en ny databehandleravtale: en såkalt controller-controller avtale eller databehandler til databehandler.
Dine data blir Googles data
I praksis betyr dette at du gir Google alle dataene dine. Når du har gitt dem bort betyr det at Google "selv fastslår formålene og fremgangsmåtene for behandling av personopplysninger hos behandlingsansvarlige" (som angitt i vilkårene), dvs. Google kan gjøre hva de vil med dataene. Dette påvirker selvfølgelig personvernet til dine besøkende, fordi du gir Google data om hva de gjorde på nettsiden din.
Er bruk av Google Analytics det samme som datadeling med Google?
"Men hva er nytt, jeg deler allerede data med Google fordi jeg bruker Google Analytics", tenker du kanskje. Nei, du deler ikke data med Google når du bruker Google Analytics. Når du bruker Google Analytics benytter du deg av en tjeneste der Google er din databehandler, og du som eier av nettstedet/appen er behandlingsansvarlig. Dette betyr at du eier dataene, og Google behandler dataene for deg. Google kan ikke bruke disse dataene til noe annet enn tjenesten Google Analytics. Google kan ikke bruke disse dataene til egne formål, for eksempel til sin reklamevirksomhet. Dette er forklart og definert i databehandleravtalen for Google Analytics.
Men når du deler data eller kobler GA4 med andre Google-produkter, blir dataene delt med Google under en ny databehandleravtale. Denne avtalen er veldig forskjellige fra Google Analytics databehandleravtale. Den fastslår at så snart du deler dataene blir Google behandlingsansvarlig for dataene, og du kan ikke på noen måte kontrollere hvordan Google kan bruke disse dataene.
Hva hvis jeg fortsatt vil dele data med Google?
Hvis du allikevel bestemmer deg for å dele eller koble GA4 til et annet Google produkt, så er du pålagt å informere besøkende om datadelingen og hvordan besøkende kan velge bort Googles personaliserte markedsføring. Og du er også pålagt å få samtykke fra besøkende til denne delingen. Men å få samtykke er ikke nødvendigvis nok. En viktig del av GDPR er prinsippet om "dataminimering". Det betyr at en databehandler skal begrense innsamlingen av personopplysninger til det som er direkte relevant og nødvendig for å oppnå et spesifikt formål. Å dele data med Google Ads i seg selv, hvor formålet er markedsføring og konverteringsoptimalisering, er greit så lenge du har et samtykke fra brukerne dine. Men du trenger ikke å dele all Google Analytics-data for å oppnå det. Så den juridiske risikoen her øker med mengden data du samler inn i Google Analytics.
Ikke hjelp konkurrentenes kampanjer
Å dele GA4-dataene dine med Google gir Google frie tøyler til å bruke dataene dine til ulike formål, inkludert annonsering. Med tanke på at Googles primære inntektskilde er annonsering, er det en sannsynlig at dataene dine kan bli brukt til å optimalisere annonsekampanjer for konkurrentene dine. For eksempel, hvis du driver en nettbutikk, kan Google potensielt bruke dataene dine til å hjelpe konkurrerende butikker med å optimalisere deres markedsføring bedre, og dermed stjele kundene dine.
Andre GDPR-utfordringer med Google Analytics 4
Dataminimering
Prinsippet om dataminimering innebærer at man kun skal samle inn og behandle data som er strengt nødvendig for det tiltenkte formålet. Med tanke på at GA4 kan samle ganske store mengder data, kan det være en stor utfordring å sikre at du kun samler det du trenger for ditt spesifikke bruksområde.
Koble andre Google-tjenester
I denne artikkelen har vi bare fokusert på linking av Google Ads og datadeling fordi det er sannsynligvis de mest brukte delene av Google Analytics 4. Vi har ikke gått i detalj på andre Google tjenester som også kan linkes til fra Google Analytics 4, men vi lister de her med noen enkle kommentarer relatert til erfaringen vi har med dette:
- Google AdSense link
- Ad Manager link
- BigQuery link: Data deles under en ny avtale, og dette vil være den databehandleravtalen relatert til BigQuery hostingen. Det betyr at det er en behandlingsansvarlig til behandler avtale, så du deler ikke data med noen (vi antar da at du eier BigQuery installasjonen og den tilhørende Google Cloud Platform kontoen).
- Display & Video 360 link
- Floodlight link
- Merchant Center link
- Google Play link
- Search Ads 360 link
- Search Console link: Denne delingen har en potensiell risiko etter vårt syn. Det er fordi Google ikke spesifiserer hvilke data som deles hvilken vei og heller ikke linker til databehandleravtalen til Search Console.